CUT-OUT MOMENTS / CUT-OUT MOMENTI

<<

Drawings / aquarelle pencils / 21x29cm / 2009

Attempts of communication with objective world through expressions of subjective self are permanent. These attempts are layered – first they occur in family circle and with growing up they spread concentrically in time. In this way the bond between internal and external is created. Time that is necessary for realization of these bonds and experiences soon becomes the part of the past and in present it is possible only to evoke it partially with remembrance. Selectivity is inevitable during the process of remembering – we memorize something as very important and yet forget something promptly. On photographs the past is preserved in merely formal way. Photograph by itself initiates memory of certain subjective/objective situation of the body in time and space. This kind of situation has its personal and universal clause in space and time – what happens to me, what is intimate and relived directly and on the other hand what is happening in the world around me, what I’m finding out afterwards but still affects formation of my body image.

The term cut-out as a post photographic editing, assembling, cutting, merging the parts of photography or few photographs into meaningful ensemble is comparative to selectivity of memory.

For series of biographic drawings ``cut-out moments“, I am using photographs taken in diferent periods of life. I`m drawing emotionaly strongly invested situations where I am in a ceartent relation with close people, situations that I remember often. With typing machine I’m inscribing (filling in) empty space of drawings and semantically determining every individual relation subsequently. What I’m writing on the paper are important (historical, political, cultural, technical, scientific…) events that marked that year, and at the same time indirectly marked my intimate photographed moment. One can say that those are universal (threatening), indirectly experienced events which surround and widely determine individual (intimate), directly experienced moment.

Crteži / akvarelne bojice / 21x29cm / 2009

Pokušaji komunikacije sa objektivnim svijetom putem izražavanja subjektivnog ja svakodnevni su. Ovi pokušaji su slojeviti – najprije  se dešavaju u krugu porodice i odrastanjem se šire koncentrično u vremenu. Na ovaj način kreira se veza  između unutrašnjosti i spoljašnjosti.  Vrijeme u kome se ove veze i iskustva ostvaruju ubrzo postaje dio prošlosti i moguće ga je u sadašnjosti samo djelimično evocirati sjećanjem. Prilikom sjećanja ne može se izbjeći selektivnost – nešto pamtimo kao veoma bitno nešto brzo zaboravljamo. Na fotografijama je moguće samo formalno očuvati dio prošlosti. Fotografija sama po sebi inicira sjećanje na određenu subjektivno-objektivnu situiranost tijela u vremenu i prostoru. Takva situacija ima personalnu i univezalnu odrednicu u prostoru i vremenu –  ono što se meni dešava, što je intimno i direktno proživljeno, i ono što se dešava u svijetu oko mene, što naknadno saznajem ali nikada svojim tijelom direktno ne proživljavam, a opet utiče na formiranje moje tjelesne slike.

Termin cut-out kao naknadno fotografsko editovanje, sklapanje, rezanje, spajanje dijelova jedne ili više fotografija  u smislenu cjelinu komparativno je selektivnosti sjećanja. Za seriju biografskih “cut-out momenti“ crteža koristim fotografije nastale u različitim periodima života. Crtam emotivno snažno investirane situacije gdje sam u određenom odnosu sa bliskim ljudima, situacije kojih se često sjećam. Mašinom za kucanje ispisujem (ispunjavam) prazan prostor na crtežima, naknadno semantički determinišući svaki pojedinačni odnos. Ono što ispisujem na papiru su bitni (istorijski, politički, kulturni, tehnički, naučni…) događaji koji su obilježili tu godinu, a samim tim indirektno i moj intimni, fotografski zabilježen trenutak. Može se reći da su to univerzalni (prijeteći), indirektno proživljeni događaji koji okružuju i šire određuju individualni (intimni), direktno proživljeni trenutak.